
CHAPTER 8

Hersh Smolar: A Polish 
Personage in the Soviet 
Jewish Cultural Scene, 

1940s–1960s
Gennady Estraikh

Communists are reared as people with two souls, 
one for themselves, the other for the outside [world]. 

(Hersh Smolar)1

It is a recorded history of a person who for more than fifty years struggled for 
a better world, of a person with a reverent attitude to Jewish people, to their 

wellbeing and salvation. 
Unfortunately, it was the oylem-hatoye, the world of confusion with shad-

owlike beings shifting and drifting, where Smolar, like so many others, sought 
the routes to this goal.2

A Soldier of Revolution

Following the post-1917 decline and disintegration of the Russian Empire and 
the establishment of the communist state on its ruins, Ukrainian and Belarusian 
Jewry made up the bulk of the Soviet Jewish population. The resulting geo-
graphical and dialectal peculiarity affected Soviet Jewish cultural policy, includ-
ing the Yiddish language planning and construction of a literary canon with 
Sholem Aleichem, a “Kyivan” (rather than Y. L. Peretz, a “Varsovian”), as the top 

1	 All quoted translations made directly from non-English sources are mine. Bernard Mark, 
“Dziennik (opr. Joanna Nalewajko-Kulikow),” Kwartalnik Historii Żydów 2 (2008): 166.

2	 Abraham Baraban, “Der nekhtn fun Hersh Smolyar,” Zayn 22, no. 78 (1975): 12.



176 Gennady Estraikh

classic author. Still, Jews from the territories making up the interwar Republic 
of Poland, or Rzeczpospolita, never stopped playing a palpable role in various 
domains of Soviet Jewish life. In fact, some cultural and political activists defied 
the categorization as “Soviet” or “Polish.” One of them was Hersh/Grzegorz/
Grigorii Smolar (also rendered Smolyar, 1905–1993), a “Polish and Soviet 
Yiddish writer and editor,” as I described him in an encyclopedia article.3 

Smolar was indeed a person of a literary bent who left a legacy of several 
insightful books, mainly of an autobiographical nature, making it easier, some-
times deceptively so, to write about him. Nevertheless, the narrow definition of 
him as a man of letters leaves out important phases in his eventful life, namely 
his activities as a professional revolutionary, resistance fighter, and Communist 
Party functionary. The following analysis focuses mainly on the late 1940s 
through the late 1960s when Smolar, a Communist functionary in the Polish 
People’s Republic, tried and somewhat succeeded in exerting influence on 
Jewish life in the Soviet Union.

Smolar was born in the town of Zambrów northeast of Warsaw, Poland, 
and while still a teenager joined local socialist circles, influenced apparently 
by his elder brother, Nathan, an active Poale (Labor) Zionist and a commit-
ted Yiddish educator.4 Hersh, however, transformed from being a young Poale 
Zionist into an ardent devotee of Bolshevism, which was a rather widespread 
political evolution at that time.5 A leader of the local branch of the Jewish 
Socialist Youth Association, he belonged to a revolutionary committee formed 
in Zambrów when it fell under Red Army control during the 1920–21 Polish-
Soviet War. Following the retreat of the Red Army, he wisely fled Poland and, 
as a consequence, found himself among the Jewish left-wingers from various 
countries, including re-emigrants who came to the nascent Soviet Union to 
build the beckoning bright future of communism. Such “foreigners” formed 
a visible contingent in the Jewish, essentially Yiddish-speaking, sections that 
functioned in the Communist Party from 1918 to 1930.6 

3	 Gennady Estraikh, “Smolar, Hersh,” The Yivo Encyclopedia of Jews in Eastern Europe (New 
Haven: Yale University Press, 2008), 1764–1765.

4	 The Zambrow Memorial Book: In Memory of a Martyred Community That Was Exterminated 
(Mahwah, NJ: Jacob Solomon Berger, 2016), 109, 222–223. In the Warsaw ghetto, Nathan 
Smolar belonged to the circle of Emanuel Ringelblum—see Samuel D. Kassow, Who Will 
Write Our History?: Emanuel Ringelblum, the Warsaw Ghetto, and the Oyneg Shabes Archive 
(Bloomington: Indiana University Press, 2007), 119. 

5	 The Zambrow Memorial Book, 302–303.
6	 Smolar’s Vu bistu khaver Sidorov? (Tel Aviv: I.L. Peretz Farlag, 1975) and Fun ineveynik: 

zikhroynes vegn der “yevsektsye” (Tel Aviv: I.L. Peretz Farlag, 1978) give an excellent insight 



177Hersh Smolar

From Kyiv where he initially settled, Smolar moved to Moscow in 1923 to 
study in the Yiddish Department of the Communist University for the Peoples 
of the West, known in Yiddish as Mayrevke (from mayrev, “west”). That uni-
versity, named after its first rector, the Polish communist Julian Marchlewski, 
trained cadres, in particular, for the Communist International, or Comintern, 
established in 1919 to ignite and coordinate the pro-Soviet revolutionary 
movement worldwide.7 1928 was the year when Smolar began a new role as 
a Comintern agent operating in the underground of the Communist Party of 
Western Belarus, outlawed by the Polish authorities.

When World War II broke out in September 1939, Smolar served a prison 
sentence in the town of Łomża after being caught during his second clandestine 
mission in Poland. Liberated in the turmoil of the war, Smolar came to the Soviet-
controlled territory where he, a person without any documents proving his iden-
tity, endured intense interrogation. It happened, though, that an officer recognized 
and vouched for him as a comrade from the early 1920s. In a private conversation 
the old friend told Smolar, hinting about the purges in recent years, “You were 
lucky to be sitting [in prison] here. In our country you would have been lying 
[in a grave].”8 Indeed, numerous Polish Jewish activists had vanished during the 
wave of repression unleashed across the country following the August 1937 secret 
directive targeting “Fascist insurgence, espionage, sabotage, defeatist and terrorist 
activities of Polish intelligence in the USSR.”9 Later, Smolar learned that his file at 
the Communist Party archive in Minsk contained a 1937 telegram saying that the 
Soviet secret police were looking for the “well-known Polish spy” Smolar.10 

Being, however, deemed reliable and efficient, Smolar became a signifi-
cant figure in Białystok, which now, following the German-Soviet partition of 
Poland in September 1939, functioned as the administrative capital of Western 
Belarus. He worked as the secretary of the regional chapter of the Soviet Writers’ 
Union and the managing secretary of the Yiddish newspaper Byalistoker shtern 
(Bialystok star), established by the Soviet authorities soon after taking the city 

into the work and atmosphere of the Jewish sections.
7	 For this and similar universities, see Evgenii V. Panin, “Sozdanie i funktsionirovanie vysshikh 

uchebnykh zavedenii dlia natsional’nykh men’shinstv, 1920–1930-e gg.” (Kandidat diss., 
Moscow State University, 2012). 

8	 Smolar, Vu bistu khaver Sidorov?, 156.
9	 See, for example, Nikita Petrov and Arsenii Roginskii, “The ‘Polish Operation’ of the NKVD, 

1937–8,” in Stalin’s Terror: High Politics and Mass Repression in the Soviet Union, ed. Barry 
McLoughlin and Kevin McDermott (Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 
2003), 153.

10	 Smolar, Vu bistu khaver Sidorov?, 253.



178 Gennady Estraikh

under their control.11 In the fall of 1940, Smolar was elected or, given the nature 
of the one-candidate “elections,” appointed to the city council in Grodno, then 
a town in the Białystok Province.12 He wrote and lectured about both Yiddish 
and Belarusian literature.13 In Białystok he met and married Walentyna 
Najdus (1909–2004), also a seasoned, prison-hardened communist. A sister 
of the Yiddish poet Lejb Najdus, she wrote poems and stories but in Polish, 
and worked as a staff writer on local Polish newspapers. In his report to the 
authorities, mainly to the Writers’ Union, on the literati brought by the war to 
Białystok, Smolar placed Najdus in the group of “young or beginner” authors.14 
Hersh and Walentyna’s son, Aleksandr, was born in 1940. His younger brother, 
Eugeniusz, would be born in Minsk in 1945.

In June 1941, when World War II engulfed the Soviet Union, Smolar did 
not join the evacuees, though Walentyna and Aleksandr left the city before it 
fell to the Germans on the fifth day of the warfare. Together with David Richter, 
a literary critic and a Party supervisor of the Białystok literary milieu, Smolar 
prepared the last issue of Byalistoker shtern and plastered copies on the walls 
around the city.15 The beginning of the war in June 1941 might have saved him 
from being persecuted: the arrests of several Yiddish writers in Minsk on the 
very eve of the war could probably have been the first step in an interrupted 
Soviet secret police operation targeting Yiddish literati.16 Against all odds, 
Smolar survived (Richter did not) the war in German-occupied Belarus. A 
leading member of the resistance in the Minsk ghetto, he later fought as com-
missar of a partisan group operating in Belarusian forests. From July 1943 to 
July 1944, he edited one of the newspapers published in the areas controlled 
by the partisans.17 

11	 Joanna Nalewajko-Kulikov, Obywatel Jidyszlandu: rzecz o żydowskich komunistach w Polsce 
(Warsaw: Neriton, 2009), 113–114; Gennady Estraikh, “The Missing Years: Yiddish Writers 
in Soviet Bialystok, 1939–41,” East European Jewish Studies 46, no. 2 (2016): 176–191.

12	 “Kandidaty v deputaty sovetov,” Literaturnaia gazeta, November 24, 1940, 1.
13	 “Internatsional’nyi vecher,” Literaturnaia gazeta, April 20, 1941, 1. 
14	 Wojciech Śleszyński, “Białostockie środowisko pisarzy sowieckich (1939–1941),” 

Białoruskie Zeszyty Historyczne 13 (2000): 108.
15	 Smolar, Vu bistu khaver Sidorov?, 165.
16	 See Gennady Estraikh and Oleg Budnitskii, “From the Great Terror to the Terror in 1941: 

The Case of Yiddish Writers in Soviet Belorussia,” East European Jewish Affairs 50, no. 3 
(2020): 292–308.

17	 Sofia A. Pavlova, “Podpol’naia pechat’ Baranovichskoi oblasti v gody Velikoi Otechestvennoi 
voiny,” in Biblioteki i muzei v sovremennoi obrazovatel’noi i sotsiokul’turnoi srede, ed. V. P. 
Iazykovich (Minsk: Belarusian State University of Culture and Arts, 2019), vol. 2, 156–157.



179Hersh Smolar

By the end of the war, Smolar settled in Minsk, working there at the 
Belarusian-language weekly Literatura i mastatstva (Literature and art). He 
also had established contacts with the Jewish Anti-Fascist Committee ( JAFC) 
headquartered in Moscow. In 1946, his wartime Yiddish memoirs, Fun Minsker 
geto (From the Minsk Ghetto), were published in 10,000 copies by Der Emes 
(Truth), the Moscow publishing house for Jewish literature which bureaucrat-
ically was not subordinate to the JAFC but operated de facto, at least partly, 
under its control. A year later, the same publisher printed 50,000 copies of 
the Russian translation of Smolar’s book, entitled Mstiteli geto (Avengers of 
the Ghetto). Whereas Fun Minsker geto was one of several Moscow-published 
Yiddish books written by Jewish resistance and partisan fighters, Mstiteli geto 
was unique as a Russian-language publication of this kind. Characteristically, 
in April 1962, Vladlen Izmozik, later a well-established Soviet historian, shared 
his thoughts with the writer Ilia Ehrenburg, whom many Jews (including 
Smolar) saw as a figure of moral authority. Izmozik, who complained, in par-
ticular about the lack of literature on the Holocaust, wrote: “How many years 
has the book Avengers of the Ghetto, about the Minsk ghetto, remained out of 
print?”18 

The JAFC, conceived as nothing more than a propaganda unit of the 
Soviet Information Bureau (Sovinformburo), increasingly and, as it turned 
out, self-destructively, fulfilled functions of a public organization, concerned in 
particular with preservation of Yiddish culture. In Minsk, where all influential 
Yiddish cultural figures (notably the writers Izi Kharik, Moyshe Kulbak, and 
Zelig Akselrod) perished during the Stalinist purges between 1937 and 1941, 
Smolar, given his status of a decorated war hero and party veteran, led the 
attempts to revive Yiddish cultural activities. However he met insurmountable 
resistance with, as he believed, distinct antisemitic undertones from top func-
tionaries of the Belarusian republic including Panteleimon Ponomarenko, the 
head of the republican Communist Party organization.19 While the Belarusian 
State Yiddish Theater could return to Minsk from evacuation, no Yiddish 
periodical was relaunched in the city, and the June 1944 decision to establish 
an academic unit for studying Jewish culture “from Middle Ages to our days” 
apparently led to nothing.20 

18	 Yad Vashem Archives, P. 21. 3, File 45.
19	 Smolar, Vu bistu khaver Sidorov?, 235–247. 
20	 “V Akademii nauk BSSR,” Izvestiia, June 7, 1944, 2.



180 Gennady Estraikh

In 1946, Smolar was summoned to the Party’s Central Committee in 
Moscow where Jan Dzerzhinsky (born in the Warsaw Pawiak prison to Zofia 
Muszkat, the Jewish wife and Party comrade of Felix Dzerzhinsky, the founder 
of the Soviet repressive apparatus) told him about a plan to dispatch him to 
Palestine to work there among local communists. As a disciplined Party veteran, 
Smolar felt he had no choice but to agree to take on such a mission, though, in 
reality, he and his wife preferred to return to Poland. Ultimately, following an 
intervention of Smolar’s influential contacts in Warsaw, they were allowed to 
repatriate.21 By leaving the Soviet Union, in all likelihood, he once again inad-
vertently rescued himself from being imprisoned by the Stalinist secret police 
when it began a campaign against the JAFC and its associated people.22 

Retrospectively analyzing his life, Smolar identified two categories of 
Polish Jewish communists among those who survived the war in the Soviet 
Union: first, former members of illegal Party groups, mainly from Muranowska 
Dzielnica (or Murdziel for short), a poor Warsaw district, who usually cared 
very little about preservation of Jewish culture; second, cultural activists who 
before the war worked in legal Jewish organizations. Smolar did not belong to 
either of the two groups. In the Polish underground he had little to do with 
Jewish organizations, but he knew very well and partly belonged to the Soviet 
Jewish cultural milieu, which made him close to the second group.23 

Once in Poland, Smolar actively participated in shaping the nusekh Poyln, 
or the “Polish style,” developed for Jewish social and cultural life in the newly 
communist country. This was a model of ostensibly autonomous, albeit in reality 
state-supervised governing over a range of cultural, educational, and publishing 
institutions working predominantly in Yiddish.24 Significantly, the model also 

21	 Hersh Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung (Tel Aviv: I.L. Peretz Farlag, 
1982), 12–17.

22	 See, for example, Shimon Redlich, ed., War, Holocaust and Stalinism: Documented Study of the 
Jewish Anti-Fascist Committee in the USSR (Luxembourg: Harwood Academic Publishers, 
1995); Joshua Rubenstein and Vladimir Naumov, eds., Stalin’s Secret Pogrom: The Postwar 
Inquisition of the Jewish Anti-Fascist Committee, trans. Laura Esther Wolfson (New Haven: 
Yale University Press, 2001).

23	 Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung, 8–9. Jakub Wasersztrum, a veteran of 
the Polish communist movement who worked with Smolar in Poland, criticized Smolar’s 
classifications as oversimplified—see Der tsadik in pelts: zamlung fun artiklen (Tel Aviv: 
Fraynd tsum shuts fun mentshn-rekht fun lebedike un fun varfn geshtorbene fun kvorim, 
1985), 10–14. 

24	 According to Kamil Kijek, “on the level of official politics, independently of internal Jewish 
matters, there was no Jewish autonomy in postwar Poland, even in its first years. Jewish 
committees were fully subjugated to the policies of the state.” See “Aliens in the Lands of 



181Hersh Smolar

had a socioeconomic foundation, mainly in the form of producers and other 
cooperatives, established with the help of foreign Jewish organizations. Smolar 
held key positions in the Jewish bureaucracy as chair of the Central Committee 
of Polish Jews (CCPJ, or Centralny Komitet Żydów w Polsce) from 1949, and 
of its new weaker incarnation—the Jewish Social-Cultural Association ( JSCA, 
or Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów)—from 1950. The latter was 
fully controlled by the communist party known as the Polish United Workers’ 
Party. From 1950 Smolar also edited the Yiddish newspaper Folks-shtime 
(People’s voice) appearing four times weekly in Warsaw. Characteristically, 
Folks-shtime’s design, structure, and approach to presenting international, 
domestic, and specifically Jewish material was initially modeled on the Soviet 
prototype—the JAFC’s newspaper Eynikayt (Unity, 1942–1948). In general, 
it seems that at the beginning Smolar and people in his circle, mainly return-
ees from the Soviet Union, considered themselves, to an extent, Polish-based 
counterparts of the JAFC. 

Pain and Little Consolation

Before returning to Poland, Smolar spent some time in Moscow where he 
became a member of the CCPJ formed in 1944. He was appointed to head the 
Culture and Propaganda Department and act as a member of the committee’s 
presidium. Evidently it was important for him to work in close coordination 
with the JAFC though it is unclear the degree to which it stemmed from his 
personal initiative. In any case, he suggested, for instance, cultural exchange 
by sending to Poland a group of Soviet writers and actors. The JAFC could 
not accept Smolar’s plan without getting permission from its overseers in the 
Communist Party’s Central Committee. Mikhail Suslov, then the head of the 
Foreign Policy Department at the Central Committee and later known as the 
Kremlin’s “grey cardinal” in charge of ideology, reacted to this suggestion neg-
atively. In the same year, Solomon Mikhoels, chairman of the JAFC, and Itsik 
Fefer, the JAFC’s secretary, were not allowed to participate in a conference on 
Jewish culture in Poland.25 To all appearances, the nature of the nusekh Poyln 
with the inclusion in the early stages of non-communist activists in the CCJP 
and other Jewish bodies worried Soviet ideologues. Moreover, by the end of 

the Piasts: The Polonization of Lower Silesia and Its Jewish Community in the Years 1945–
1950,” in Jews and Germans in Eastern Europe: Shared and Comparative Histories, ed. Tobias 
Grill (Berlin and Boston: De Gruyter, 2018), 245. 

25	 Redlich, War, the Holocaust and Stalinism, 84–85.



182 Gennady Estraikh

1946 the future of the JAFC looked very bleak. The committee had even to pre-
pare a plan for its phasing out, but ultimately was allowed to continue its work.26 

In 1948 Smolar was charged with maintaining contact with Viktor Lebedev, 
Soviet Ambassador to Poland and formerly a functionary of the Sovinforburo, 
to ensure that a delegation of the JAFC would come to the unveiling of the 
Warsaw Ghetto Fighters’ monument. He also remained in constant touch by 
telephone with Fefer. Smolar would call one week, Fefer would call the other—
usually midday Friday. Smolar sought Fefer’s advice, for instance, in his fight 
against the Bundists, the representatives of foreign Jewish relief organizations, 
and the Zionists reviled as “the agents of Anglo-Saxon reaction in Poland.”27 In 
the beginning of 1948, however, Smolar and Fefer spoke mainly about organiz-
ing the Soviet delegation’s visit. Ultimately the unveiling took place on April 19, 
the fifth anniversary of the Warsaw Ghetto uprising, but, disappointingly, with 
no Soviet Jewish representatives present at the ceremony.28

Seven months later, in November 1948, a stranger responded rudely 
to Smolar’s routine Friday telephone call: “There is no Itsik nor Fefer here.” 
Smolar immediately understood that something really calamitous had taken 
place in Moscow. The liquidation of the JAFC and all Soviet institutions for 
Jewish culture had a devastatingly demoralizing effect among Polish Jewish 
communists and their sympathizers. In addition to worrying about their friends 
and colleagues, they feared that a similar situation could arise in Poland. Some 
diehard veterans such as Smolar’s comrade-in-arms Joel ( Julian) Łazebnik, 
then the Secretary General of CCJP, tried to calm his comrades, arguing: 
“The Party knows what it is doing.” Still, according to Smolar: “The deep, dark 
shadow of the events in the Soviet Union followed me at every step. The sus-
picion drilled into my brain that the ‘Moscow practice’ might affect us, too; 
that nothing would come out of our hope that our extensive and diverse Jewish 

26	 Gennady Estraikh, “The Life, Death, and Afterlife of the Jewish Anti-Fascist Committee,” 
East European Jewish Affairs 48, no. 2 (2018): 143.

27	 Jan T. Gross, Fear: Anti-Semitism in Poland after Auschwitz (New York: Random House, 
2006), 219. In the post-Stalinist climate, Smolar deplored the suspension of contacts with 
relief organizations in 1949 and 1950 and welcomed their return to Poland in 1957. See 
Gennady Estraikh, “ORT in Post-Holocaust Poland,” in Educating for Life: New Chapters in 
the History of ORT, ed. Rachel Bracha et al. (New York: ORT, 2010), 214–215.

28	 Michal Mirski and Hersh Smolar, “Commemoration of the Warsaw Ghetto Uprising: 
Reminiscences,” Soviet Jewish Affairs 3, no. 1 (1973): 100; Smolar, Oyf der letster pozitsye mit 
der letster hofenung, 103–117; Redlich, War, the Holocaust and Stalinism, 85. 



183Hersh Smolar

work could change the attitude of the Soviet Union toward millions of its Jews 
and their needs.”29 

Two things must be said about this statement. First, by the end of the 
1940s, the Jewish autonomous structure in Poland, created for a broad field of 
economic and cultural activities, had lost many of its “extensive and diverse” 
functions. In 1949 Smolar himself reported the communists’ opposition to the 
“nationalist theories of Jewish autonomism,” while Łazebnik explained that: 
“The only justification for all organizations in Poland . . . is that they serve to 
translate into deeds the ideological principles in which the reality of Poland is 
built today.”30 

Second, more important for us here, the aforementioned statement implies 
that Smolar was unhappy all along with the Soviet experience and sought a new 
formula for Jewish life in communist society. We read in his memoirs that at 
the time of his repatriation he already wanted to create in Poland a pattern that 
should also ultimately help rebuild Jewish life in the Soviet Union. According 
to Smolar, “In Poland, after the war, we laid the foundation for ‘being different’, 
for becoming an example for Soviet Jews, to [encourage them to] demand their 
elementary ethnic civil rights.”31 We don’t know if these words, written many 
years later and carrying a heavy burden of disillusionment, reflected his ideal-
ism, naivety or simply retrospective wishful thinking. 

Meanwhile, in mid-December 1948, Panteleimon Ponomarenko sug-
gested an “explanation” of what had happened with the JAFC. Ponomarenko 
led the Soviet delegation to the joint congress of the Polish Workers’ Party and 
the Polish Socialist Party, the congress that resulted in the formation of the gov-
erning Polish United Workers’ Party. According to the head of the Belarusian 
government and party apparatus (in 1955–57, when his star declined, 
Ponomarenko would serve as the Soviet ambassador to Poland), the Kremlin 
had sound reasons for closing down the JAFC. First, it became functionally 
obsolete following the end of the war. Second, the committee included many 
“nationalist elements.” Third, no decision had been made concerning a differ-
ent body dealing with Jewish-related issues.32 

Lack of reliable information about the events of 1948–52 gave rise to 
rumors and fabrications. One came from the pen of Bernard Turner, a jour-
nalist and former inmate of Stalinist prison camps. His misleading “memoirs” 

29	 Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung, 163–164.
30	 Leon Shapiro, “Poland,” American Jewish Year Book 52 (1951): 339.
31	 Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung, 445.
32	 Ibid., 162–164.



184 Gennady Estraikh

appeared in 1956 in the Tel Aviv Yiddish literary journal Di goldene keyt (Golden 
chain).33 The truth was further blurred by the writings of Léon Leneman, 
a Parisian journalist and also a former inmate of the Gulag. Leneman based 
his story of the 1948–52 persecutions on various tidbits, including Turner’s 
“evidence.” He even fictionalized farcical courtroom antics and details of the 
Yiddish writers’ appearances during the trial in July 1952.34 

A good deal of disinformation was fabricated and spread by the Soviets. 
In April 1949, at the World Peace Congress in Paris, the novelist Aleksandr 
Fadeev, chairman of the Soviet Writers’ Union, told the following deceptive 
story: Itsik Fefer, recruited to work for American agent during his 1943 visit in 
the United States as a representative of JAFC, later lured almost all members of 
the committee in his anti-Soviet cell.35 In September 1955, Leonid Ilyichev, the 
head of the Press Department of the Soviet Foreign Office, who came to New 
York as a member of the Soviet United Nations delegation, reassured American 
journalists that the Yiddish poet Perets Markish was alive in Moscow.36 In 
October of the same year, several Soviet literati visited New York where they 
denied all the rumors about executions of Yiddish writers.37 

The truth soon began to catch up. In March 1956, Leon Crystal, a spe-
cial correspondent of the New York Yiddish daily Forverts (Forward), brought 
information from Moscow about the August 1952 executions of leading fig-
ures in the JAFC including the top Yiddish writers David Bergelson, Itsik 
Fefer, David Hofshteyn, Leyb Kvitko, and Perets Markish.38 This tragic fact 
had become known to the Israeli embassy in Moscow, but the Israelis preferred 
to leak it using a source that could not be traced directly to them. Therefore 
Crystal’s trip had been planned in such a way that he could claim gleaning the 
information on his own initiative. Nevertheless, his sensational publication 
could not convince everyone, especially in the leftist camp, because Forverts 
was reputed as a newspaper holding strongly biased views on the Soviet Union.

33	 For more on Turner, see Leib Rochman, “Di Yisroel-ambasade in Moskve hot aroysgerate-
vet a yidishn zhurnalist,” Forverts, December 10, 1955, 2, 5. See also the chapter by Miriam 
Schulz in this volume.

34	 Léon Leneman, La tragédie des Juifs en U.S.S.R (Paris: Desclée De Brouwer, 1959), 74–78, 
89–100; Benjamin Pinkus, The Soviet Government and the Jews, 1948–67: A Documented 
Study (Cambridge: Cambridge University Press, 1984), 214–217.

35	 Papers of Paul (Pesach) Novick, YIVO Archive, RG 1247, File 55, “Fast, Howard.” 
36	 Pinkus, The Soviet Government and the Jews, 1948–67, 50.
37	 Y. Khaimson, “Literaturnaya gazeta shtelt-fest az der poet Perets Markish iz toyt,” Forverts, 

January 28, 1956, 1, 10.
38	 See also the chapter by Miriam Schulz in this volume.



185Hersh Smolar

The moment of shocking clarity came on April 4, 1956, when a Folks-
shtime article entitled “Undzer veytik un undzer treyst” (Our Pain and Our 
Consolation) provided revealing information of how Stalinist repressions 
had devastated the Yiddish cultural circles. The article, which did not carry a 
byline but was written or at least drafted by Smolar, essentially repeated what 
Crystal had reported from his fact-finding trip. This was no coincidence. On his 
way back from Moscow, during a stopover in Warsaw, Crystal briefed Smolar 
about the results of his investigation. Significantly, however, “Our Pain and Our 
Consolation” did not contain any reference to Crystal and could not be easily 
dismissed as a hoax because it appeared in the newspaper of Polish communists. 
The permission of Smolar’s party overseers to publish the exposé reflected the 
contemporary tumultuous atmosphere in Polish society and in the party estab-
lishment. Smolar, and not he alone, was emboldened by the atmosphere of 
change created in the Soviet Union after the 20th congress of the Communist 
Party which launched the process of de-Stalinization.39 

The Impact

“Our Pain and Our Consolation” was widely redistributed and interpreted in 
the world press as the first semiofficial source of information on the liquidation 
of Soviet Yiddish cultural institutions and their leading personalities between 
1948 and 1952. Some people even imagined that the Warsaw newspaper had 
published it for the benefit of the Soviets. While Nikita Khrushchev, the new 
First Secretary of the Communist Party of the Soviet Union, did not men-
tion the Stalinist suppression of Jewish institutions in his “secret speech” in 
February 1956, delivered in the end of the 20th Communist Party congress, 
the Folks-shtime article inadvertently played the role of a supplement to that.40 
The impact of the article was felt in many corners of the world, consequentially 
triggering a decline in the number of Jewish organizations, groups, and individ-
uals unconditionally supporting Soviet politics. At the same time, the article 
remained almost unknown in the Soviet Union where any information about 
the August 1952 executions could not be published or otherwise publicly dis-
cussed until as late as December 1989, when, in the atmosphere of Mikhail 

39	 Gennady Estraikh, Yiddish in the Cold War (Oxford: Legenda, 2008), 18–21.
40	 Gennadii Kostyrchenko, Tainaia politika Khrushcheva: vlast’, intelligentsiia, evreiskii vopros 

(Moscow: Mezhdunarodnye otnosheniia, 2012), 237.



186 Gennady Estraikh

Gorbachev’s glasnost (openness), the authorities finally admitted it as a his-
torical fact.41 

On May 2, 1956, Smolar wrote to Paul Novick, editor of Morgn-frayhayt 
(Morning freedom), the Yiddish daily of American communists, emphasizing 
that the article only reflected the newspaper’s understanding of the situation 
rather than aimed to be an official declaration. Like Novick and many others, 
Smolar was waiting in vain for a statement emanating from the Kremlin with a 
condemnation of what had been done and a plan for rebuilding the destroyed 
Yiddish cultural landscape.42 

Instead, the appearance of the Folks-shtime article irritated Soviet pro-
paganda officials. Leonid Ilyichev called it “slanderous and anti-Soviet” and 
accused the Warsaw newspaper of picking up facts and distorting them “accord-
ing to a certain tendency.” According to Ilyichev, the principal mistake was that 
the article presented the tragic fate of the JAFC as an “isolated anti-Semitic 
drive,” whereas the Soviet ideologists insisted on universalizing it as “a part of 
an anti-intellectual campaign which brought a similar fate to many nationali-
ties—Russian, Ukrainian, Georgian, Belarusian, and Armenian.”43 

The Warsaw editors wrote to Ilyichev asking him to be more specific 
in clarifying what he had found fallacious in the article. He, however, never 
favored them with an answer. In November 1956, Smolar and his comrades, 
apparently feeling insulted by his not responding, published “An Open Letter 
to Comrade Leonid Ilyichev.”44 Over three months later, in February 1957, 
the newspaper returned to the issue of Ilyichev’s accusations, quoting Joseph 
Gershman, editor of the Toronto communist Yiddish newspaper Kanader 
vokhnblat (Canadian weekly newspaper). Gershman visited Moscow and met 
with Ilyichev’s deputy who admitted that Ilyichev was not authorized to discuss 
the Folks-shtime article.45

Meanwhile the top brass of the Soviet contingent stationed in Poland read 
a Russian translation of “Our Pain and Our Consolation.” It was rumored that 
the article had also been discussed in the Kremlin during a Politburo meeting 
and that Anastas Mikoyan, the First Deputy Chairman of the Soviet Council 

41	 “O tak nazyvaemom ‘dele Evreiskogo antifashistskogo komiteta’,” Izvestiia TsK KPSS 12 
(1989): 34–40.

42	 Papers of Paul (Pesach) Novick, YIVO Archive, RG 1247, File 264, “Smolar, Hersh.”
43	 Pinkus, The Soviet Government and the Jews, 1948–67, 59–60.
44	 “An ofener briv tsum kh’ Leonid Ilyitshov,” Folks-shtime, November 3, 1956, 4.
45	 “Nokhamol vegn Leonid Ilyichovs intervyu mikoyekh der Folks-shtime,” Folks-shtime, 

February 17, 1957, 4.



187Hersh Smolar

of Ministers, said during the meeting he could not see anything wrong in it.46 

Nevertheless, the grievances of Soviet ideologists—and, probably, of Polish 
ones as well—had consequences. In the beginning of 1957, Folks-shtime lost its 
status as an organ of the United Polish Workers Party and was downgraded to 
an organ of the JSCA.47 

The French Communist Yiddish writer Chaim Sloves, who visited the 
Soviet Union in 1958, described his conversation with several Yiddish speakers 
in the periodicals reading room of the Moscow Lenin Library. All of them were 
keen to read the available foreign communist Yiddish newspapers, published in 
Paris, New York, and Tel Aviv.48 Sloves, however, did not mention the Warsaw 
Yiddish newspaper. It seems that in the aftermath of its April 1956 sensational 
publication Folks-shtime at least for some time did not appear in the general 
reading room. Its issues went to the “special preservation” department whose 
collection was inaccessible to the general reader.

A few months after the publication of the article, during a visit to Bucharest, 
Smolar had a chance to speak with Yakov Shternberg, a Soviet (formerly 
Romanian) poet and theater director. In 1956 Shternberg, recently liberated 
from the Gulag, was allowed to visit Romania as a consultant for organizing a 
jubilee performance dedicated to Abraham Goldfaden, the founder of Yiddish 
theater. He told Smolar about the arrests and interrogations of Yiddish writ-
ers.49 Smolar could also speak with other survivors of the Gulag. One of them 
was Moyshe Broderson, a well-known Yiddish poet and playwright in pre-1939 
Poland. Freed in September 1955, Broderson arrived in Warsaw in June 1956 
and died of a heart attack a mere three weeks later.50 In fact, Smolar certainly 
had already heard stories about the Gulag from those who were lucky enough 
to be liberated in the late 1930s or in the 1940s.

“Our Pain and Our Consolation” was a cathartic reaction of Smolar and his 
circle to the events in the Soviet Union. For years they remained under heavy 
psychological pressure, trying to understand and justify the repressive nature 
of the Soviet regime. Now they found healing in turning to “unblemished” 

46	 Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung, 217.
47	 Itche Goldberg and Yuri Suhl, eds., The End of a Thousand Years: The Recent Exodus of the 

Jews from Poland (New York: Committee for Jews in Poland, 1971), 35.
48	 Chaim Sloves, “Jewish Culture in the Soviet Union,” The New Leader, September 14, 

1959, 17–20.
49	 Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung, 221.
50	 Hersh Smolar, “Azoy moyredik umgerikht, azoy paynlekh umgerekht,” Folks-shtime, August 

25, 1956, 4.



188 Gennady Estraikh

Leninism, to Lenin’s “positive program concerning Jewish workers and popular 
masses,” the program distorted by “the creators of the anti-Leninist system of 
[Stalin’s] personality cult.”51 From the mid-1950s onward, “Lenin,” “Leninism,” 
and “restoration of Leninist norms” were invocations reiterated by commu-
nists in many countries in an attempt to draw a line between their beliefs and 
the Soviet reality. In 1957 Smolar marked Lenin’s eighty-seventh anniversary 
by pointing out that it was “contrary to Lenin’s tradition” to keep silent about 
crimes committed against Soviet Jewish culture and cultural leaders and to 
refuse to renew Jewish activities in the country.52 

In March 1958, Smolar and David Sfard, the leading Yiddish writer and 
editor in Poland, requested—and to all appearances did not get—their Party 
leadership’s permission to send a letter to Khrushchev. They still wanted to 
learn what the Soviet leader had in mind concerning Jews and their cultural 
needs.53 Joshua Shindler, president of the Federation of Polish Jews in England, 
reported after his visit to Poland that some local Jews expressed concern about 
the still existing ban on Yiddish publications in Soviet Union, which in the long 
run could have an adverse effect on Yiddish cultural activities in their country.54

Contacts with Soviet Readers and Writers 

The press distribution agency Souzpechat, which operated as a monopoly 
under the Soviet Ministry of Communications, did not include foreign Jewish 
periodicals in its catalogues, even if they were, like Folks-shtime, communist 
outlets. It meant that a Soviet citizen normally could not subscribe to such pub-
lications. Meanwhile, in the second half of 1956 the Soviet censorship agency, 
or Glavlit, confiscated 44,000 copies of Folks-shtime.55 Indeed, according to an 
American communist Yiddish journalist who met with his Warsaw colleagues 
in the summer of 1956, close to 2,000 copies of each of the paper’s four weekly 
issues would go to the Soviet Union.56 Apart from some “difficult” periods, 
censors regarded Folks-shtime as a periodical that a Soviet citizen could receive 

51	 Hersh Smolar, “Lenins zorg un lere far di yidishe arbeter un folks-masn,” Folks-shtime, April 
21, 1956, 3.

52	 Hersh Smolar, “Vegn eynike leninishe normes,” Folks-shtime, April 20, 1957, 3.
53	 Nalewajko-Kulikov, Obywatel Jidyszlandu, 235–236.
54	 Joshua Shindler, “A Visit to Poland,” Jewish Quarterly 5, no. 3 (1958): 32.
55	 Timur A. Dzhalilov, “TsK KPSS o pol’skoi intelligentsii (1953–1958 gg.),” Problemy slavi-

anovedeniia 2 (2000): 180.
56	 Chaim Suller, “Jewish Culture in the USSR Today: Another Look One Year Later,” The New 

Leader, September 14, 1959, 12.



189Hersh Smolar

through mail. As a result, the editorial office of the newspaper became inun-
dated with letters from Soviet Jews asking for the paper.

The paper’s editorial staff sponsored subscriptions for a number of their 
Soviet colleagues, and many Poland-based readers participated in raising funds 
to cover the expenses incurred from printing additional copies and mailing 
them to the Soviet Union. From 1955 when the Soviets simplified and eased 
their requirements for visitors from satellite countries, thousands of Polish 
tourists went to the Soviet Union, and many of them were Jewish.57 As a result, 
relatives, friends, and colleagues could renew their contacts. The editors would 
receive from various Soviet locations parcels with salami, stoned fruits, and 
caviar as barter payment. The most significant contribution, however, came 
from the American Federation of Polish Jews.58 An additional readership 
was important for the survival of the Warsaw newspaper, too. Interestingly, a 
Leningrad-based Zionist group, formed in the late 1950s, disseminated liter-
ature received through the Israeli embassy as well as letters from Israel, and 
articles from Folks-shtime.59 Also in Leningrad, an amateur Yiddish troupe 
organized language classes using, for lack of a textbook, an alphabet cut from 
copies of Folks-shtime.60

In 1954, Smolar made attempts to start getting copies of the newspaper 
Birobidzhaner shtern (Birobidzhan star), the only surviving Soviet Yiddish 
periodical, published in Birobidzhan, the administrative center of the Jewish 
Autonomous Region ( JAR).61 Smolar had visited Birobidzhan two decades 
earlier between his two missions to Poland. Although many people knew him 
personally, he came there under the name of Joseph Brin, a representative of 

57	 Y. Berger, “Toyznter poylishe yidn zaynen in 1956 geforn bazukhn kroyvim in sovetn-far-
band,” Morgn-Frayhayt, February 4, 1957, 5; Krzysztof Podemski, “The Polish Tourist 
Abroad: From Stalinism to Schengen and Wizz Air,” Folia Turistica 25, no. 1 (2011): 211–
230; Dariusz Stola, “Opening a Non-Exit State: The Passport Policy of Communist Poland, 
1949–1980,” East European Politics and Societies and Cultures 29, no. 1 (2015): 106.

58	 Smolar, Oyf der letster positsye mit der letster hofenung, 256–257.
59	 Yaakov Ro’i, The Struggle for Soviet Jewish Emigration 1948–1967 (Cambridge: Cambridge 

University Press, 1991), 278–279. A former Moscow Jewish activist would get Folks-shtime 
from an Israeli diplomat—see Barukh Podolskii, Besedy ob ivrite i o mnogom drugom (Tel 
Aviv: Sefer Israel, 2004), 220. In the early 1970s, I was a “second-hand reader” of Folks-
shtime. An old friend of my father, who settled in Novosibirsk after his liberation from the 
Gulag, would get the newspaper and send it to us after reading it.

60	 Alexander Frenkel, “Iz istorii evreiskoi kul’tury v SSSR epokhi ‘ottepeli’: Leningradskii 
evreiskii muzykal’no-dramaticheskii ansambl’,” in Idish: iazyk i kul’tura v Sovetskom Soiuze, 
ed. Leonid Katsis et al. (Moscow: Russian State University for the Humanities, 2009), 319.

61	 Nalewajko-Kulikov, Obywatel Jidyszlandu, 209–210.



190 Gennady Estraikh

Polish communists sent to welcome the establishment of the Jewish region in 
the Far East of Russia.62 Like other provincial Soviet newspapers, Birobidzhaner 
shtern had (until 1970) only local distribution. Beginning in August 1955, 
the Warsaw newspaper became the only foreign recipient of complimentary 
copies of the Birobidzhan paper and began to reprint some material, includ-
ing poems by Aron Vergelis whose literary career started in Birobidzhan.63 In 
the summer of 1956, after learning that the foreign press cited material pub-
lished in Birobidzhan, local functionaries raised alarm and reported the prob-
lem up the chain of command to Moscow, zeroing in on Folks-shtime as the 
source of the information leak. In fact, Smolar and his colleagues meant well: 
their reprints from Birobidzhaner shtern and the reproduction of the postmark 
bearing the official stamp of the JAR were meant to refute the claims that the 
Birobidzhan area had lost its Jewish definition. To local officials’ surprise and 
relief, Moscow’s ideological overseers issued an instruction that Birobidzhaner 
shtern should expand contacts with “progressive Jewish newspapers.”64 

Smolar tried to establish direct contacts with Soviet writers. However, the 
first attempts were unsuccessful. Emmanuil Kazakevich, a friend from Smolar’s 
youth, rejected his invitation to publish something in the Warsaw newspaper. A 
promising Yiddish author in the 1930s and a heroic frontline officer during the 
war, Kazakevich reinvented himself as an accomplished Russian prose writer 
and never returned to writing in Yiddish. An attempt to engage Iakov Rives, 
a veteran communist writer, also came to nothing.65 Gradually, nevertheless, 
Soviet authors began to send their works for publishing in Warsaw in the pages 
of Folks-shtime and the Warsaw literary journal Yidishe shriftn (Yiddish writ-
ings), especially as—apart from the obscure Birobidzhaner shtern—they did 
not have an outlet for their poems, stories, and essays. Similarly to Smolar, 
they, or at least some of them, had grown bolder after the February 1956 20th 
congress. In some cases, a publication in Folks-shtime was the first sign of life 
received from a survivor of Stalinism. 

Meanwhile, the JSCA focused its efforts on facilitating the repatriation of 
writers and other cultural figures who had been living in the Soviet Union since 

62	 Smolar, Vu bistu khaver Sidorov?, 126–136. See also Shifra Lipshitz, Khaloymes un virklekh-
kayt: Biro-bidzhan un arbets-lagern (Tel Aviv: Egns, 1979), 71–72.

63	 Aron Vergelis and David Bronfman, “Lirishe lider,” Folks-shtime, October 30, 1955, 5; Aron 
Vergelis, “Tayge un dzhunglyes,” Folks-shtime, January 14, 1956, 5.

64	 See Gennady Estraikh, “Birobidzhan in Khrushchev’s Thaw: The Soviet and the Western 
Outlook,” Journal of Modern Jewish Studies 18, no. 1 (2019): 61.

65	 Smolar, Oyf der letster pozitsye mit der letster hofenung, 204–205.



191Hersh Smolar

1939. Some of them were directly untouched by the repressions and did not 
suffer imprisonment, whereas the less fortunate ones were not liberated until 
after, albeit not immediately after, Stalin’s death. In addition to the newspa-
per Folks-shtime, the nusekh Poyln infrastructure included a literary journal, a 
publishing house, a theater, clubs, summer camps, and schools. Yet these insti-
tutions lacked a sufficient cadre of journalists, writers, editors, actors, and edu-
cators. The majority of those who returned to Poland from the Soviet Union 
in the wave of repatriation in the second half of the 1940s sooner or later emi-
grated to Israel or elsewhere. When the new repatriation agreement between 
the Soviet Union and Poland made emigration of former Polish Jewish citizens 
once again possible in 1956–59, Smolar and his associates saw it as a chance 
to supplement their thinned-out ranks. In reality, only a few of the repatriated 
intellectuals settled permanently in the country.66 In 1961, Smolar once again 
complained about the dearth of intellectuals.67

It would be an exaggeration to say that the emigration of several cultural 
activists seriously affected the Soviet Yiddish cultural milieu. In the 1950s the 
main problem was not the size of the circle of Yiddish writers, journalists, and 
actors. The Soviet Writers’ Union still had among its member about seventy 
writers, critics, and translators associated with Yiddish literature.68 The real 
stumbling block was the lack of infrastructure for Jewish creative activity. By 
1958 American historian Leon Shapiro who closely monitored the situation 
in the Soviet Union, wrote that Soviet writers effectively had no other way to 
publish their works in Yiddish than to send them to the foreign communist 
press, particularly Folks-shtime.69 For Yiddish contributors, writing in Yiddish 
was often a sort of therapy, as poet Moyshe Teyf, who was imprisoned twice, 
in 1938 and 1951, and fought as a soldier during World War II revealed. In his 
1960 poem “I Sing” he wrote: “I sing . . . in order not to cry, / in order not to 
go out like a light, / if not my song, my bloody-clean one, / I would have lost 
my mind.”70

In 1959 Itsik Kipnis, also a recently freed Gulag inmate, serialized in 
the Warsaw newspaper his autobiographical novel, Mayn shtetl Sloveshne 

66	 See Gennady Estraikh, “Escape through Poland: Soviet Jewish Emigration in the 1950s,” 
Jewish History 31, no. 3–4 (2018): 291–317.

67	 “Gekirtster protokol fun dem tsuzamentref mitn hoypt-redaktor fun der Varshever tsaytung 
‘Folks-shtime’ Hersh Smolyar,” Di yidishe gas 4 (1995): 64–65.

68	 Estraikh, Yiddish in the Cold War, 51–52.
69	 Leon Shapiro, “Soviet Union,” American Jewish Year Book 59 (1958): 320.
70	 Moyshe Teyf, Lider, balades, poemes (Moscow: Sovetskii pisatel’, 1985), 16.



192 Gennady Estraikh

(My shtetl Sloveshne). In 1961 the Warsaw publishing house Yidish Bukh 
(Yiddish book) brought out a collection of stories, 33 noveln (33 novellas), 
by Shira Gorshman, and the next year a children’s book by Kipnis, Zeks epl; 
di kluge binen (Six apples; the wise bees), came out under the same imprint. 
In 1965 they printed the Yiddish version of Masha Rolnik’s autobiographical 
story Ikh muz dertseyln (I must tell). Rolnik (or Mariia Rolnikaite) wrote it in 
the form of a diary of a teenage inhabitant of the Vilna ghetto which has often 
been compared with Anne Frank’s diary. The Lithuanian and Russian ver-
sions came out in the Soviet Union while the Yiddish version was published in 
Warsaw in cooperation with the Novosti Press Agency, successor in 1961 to the 
Sovinformburo. Its Jewish specialist Semen Rabinovich, also a former Gulag 
inmate, coordinated this joint venture.71 

Apart from publishing stories, poems, and articles by its Soviet authors, 
Folks-shtime chronicled developments in Soviet Jewish life. Judging by the geo-
graphical distribution of its Soviet contributors, the paper had readers in many 
cities and towns, most notably in the Baltic republics. It also had permanent 
correspondents in the Soviet Union such as Itshok Katsnelson in Moscow, 
Joseph Pertsovski in Leningrad, Yona Rodinov in Riga, and Shmuel Kolanski 
in Vilnius.

Sovetish heymland

In August 1956, Joseph Baruch Salsberg, a popular Jewish political activ-
ist, came to Moscow with several other leading Canadian communists. He 
was included in the delegation because Jewish party membership insisted on 
Salsberg’s participation in searching for the truth about anti-Jewish repression 
and the post-Stalin Soviet leaders’ plans concerning Jewish life in Soviet soci-
ety. The delegation held a series of meetings with high-ranking Soviet function-
aries including Mikhail Suslov, now a member of the Politburo. Khrushchev 
took part in their last meeting. During the meetings, Salsberg raised the ques-
tion of the status of Soviet Jews, particularly whether they were regarded as a 
community entitled to have their own press, theaters, and schools. He argued 
that Soviet Jews should be given a chance to decide what kind of institutions 
they needed. For this purpose, he proposed opening local Jewish workers’ 
clubs and creation of a ruling body—the All-Union Jewish committee. Clearly, 

71	 Mariia Rolnikaite, I eto vse pravda (St. Petersburg: Zolotoi vek, 2002), 523, 555–567.



193Hersh Smolar

Salsberg’s suggested borrowing the model of Jewish communal organization 
implemented in post-war Poland. 

In their response, the Soviet representatives explained that only 
Birobidzhan-based Jews qualified to be considered a special community, 
whereas in all other parts of the country Jews were treated “like all other 
Soviet citizens.”72 Nevertheless, five years later, in August 1961, it was in 
Moscow rather than in Birobidzhan that the first issue of a new Yiddish jour-
nal appeared. Entitled Sovetish heymland (Soviet homeland) and based in the 
capital, the journal effectively undermined the Birobidzhan-centered model 
of Soviet Jewry. Aron Vergelis, editor of the journal, became the voice of the 
Soviet policy towards Jews. And this was quite an unpleasant voice to many 
people in the country and abroad. 

Vergelis and Smolar, two abrasive characters, had a confrontation in 
November 1961 when Smolar visited the office of the Moscow journal. They 
knew each other from the time when both were associated with the JAFC. 
In fact, Smolar knew all or almost all the participants of the meeting. He had 
worked with some of them in the 1920s. During this “friendly” meeting, with 
many fine words said about Folks-shtime’s role in “saving” Soviet Yiddish lit-
erary culture, Vergelis and several other Moscow writers sharply rebuked 
Smolar for “indiscriminately” publishing materials without approval from the 
Moscow-based Yiddish editors. For example, they resented the publication in 
Folks-shtime of an article by Odessa writer Irme Druker who claimed that poet 
Shmuel Halkin, a highly respected figure in the Yiddish literary community, 
had passed the baton to veteran writer Joseph Rabin.73 This was a particu-
larly sensitive issue for Vergelis and his supporters whose opponents (falsely) 
maintained that the launch of Sovietish heymland was purposefully delayed in 
expectation of Halkin’s death. According to Vergelis’s detractors, Halkin was 
the most obvious person to edit the Moscow journal.

From the very beginning, Vergelis kept a jealous eye over the authors who 
were in a “non-exclusive relationship” with his journal. He sought to re-es-
tablish the conditions of the 1940s when no direct contacts existed between 
Soviet authors and non-Soviet communist periodicals. Manuscripts would be 

72	 Gennady Estraikh, “Metamorphoses of Morgn-frayhayt,” in Yiddish and the Left, ed. Gennady 
Estraikh and Mikhail Krutikov (Oxford: Legenda, 2001), 151–156; Gerald J. J. Tulchinsky, 
Joe Salsberg: A Life of Commitment (Toronto: University of Toronto Press, 2013), 104–108.

73	 “Gekirtster protokol fun dem tsuzamentref mitn hoypt-redaktor fun der Varshever tsaytung 
‘Folks-shtime’ Hersh Smolyar,” 62–71; Smolar, Oyf der letster positsye mit der letster hofenung, 
261–262.



194 Gennady Estraikh

sent only through such official channels as the Sovinformburo. Although the 
Novosti Press Agency played a similar role in the post-Stalinist period, many 
poems, stories, and essays would reach Warsaw bypassing Soviet censorship.74 
Significantly, when the writers or their widows sent a text for publication in 
Poland, a socialist country, they did not regard themselves as dissidents.

Push came to shove. Smolar saw himself as a custodian of real Leninism 
and an “elder brother” for the surviving Soviet Yiddish literati. He was thirteen 
years older than Vergelis and, like many Soviet Yiddish writers, looked at him as 
an insolent upstart with an arguably murky reputation concerning his conduct 
in the 1940s, particularly during the Stalinist repression. Smolar met separately 
with those writers who opposed Vergelis. The alternative meeting took place 
at the apartment of Vergelis’s archenemy, Moyshe Belenky, who headed the 
Yiddish Theater School before the repression of 1948 and also was editor-in-
chief of the publishing house Der Emes. Belenky enjoyed support among the 
group opposing Vergelis and believed that he, rather than Vergelis, deserved to 
edit the Moscow journal. Smolar promised the writers he would publish their 
works, disregarding Vergelis’s complaints.75 Ironically, the Warsaw newspaper 
became a kind of “dissident periodical”—not, of course, in terms of communist 
ideology but of Vergelis’s “domestic policy.”

On November 29, 1962, Konstantin Fedin, a prominent Russian writer, 
chaired a meeting called by the Writers’ Union in response to a letter from a 
group of Yiddish writers who wanted to remove Vergelis from his editorial post. 
In particular, he was accused of ignoring the 19th anniversary of the Warsaw 
Ghetto uprising. In protest, “the Polish comrades” sent back the March-April 
issue of the journal.76 Vergelis kept the job, but learned the lesson: in 1963 
some fifty pages of the journal’s March-April issue were devoted to the 20th 
anniversary of the uprising. This material included an article by Hersh Smolar. 
In April 1965 Vergelis visited Warsaw. However, his travel notes contained 
little traces of personal contacts with local Yiddish literati.77 

It seems that Smolar had much better relations with Semen Rabinovich, a 
veteran Soviet Yiddish journalist, who, after his release from the Gulag, worked 

74	 Hersh Smolar, “Zikhroynes fun gevezene redaktorn fun yidish tsaytungen in Poyln,” in 
Yahadut Be-Berit ha-Mo’atsot ba-aspaklaryah shel ‘itonut yidish be-Polin, ed. Mordechai 
Altshuler ( Jerusalem: Hebrew University, 1975), lamed-giml, lamed-tes.

75	 Smolar, “Zikhroynes fun gevezene redaktorn fun yidish tsaytungen in Poyln,” lamed-zain.
76	 Stenogramma zasedaniia sekretariata ot 29 noiabria 1962 g., Russian State Archive for 

Literature and Art, 631-30-952. 
77	 Aron Vergelis, “Rayzes: Poyln,” Sovetish heymland 11 (1965): 122.



195Hersh Smolar

at the Sovinformburo and, then, the Novosti Press Agency. (Novick, whose 
relations with Vergelis turned sour by the end of the 1960s, wrote to Smolar 
on December 28, 1971, following Rabinovich’s death, that the deceased was “a 
decent person, not like the Red-Haired”—Vergelis’s nickname.)78 Rabinovich 
was also the Moscow correspondent for the New York Morgn-frayhayt. His 
main responsibility at the Novosti Press Agency was preparing material recom-
mended for publication in the foreign Jewish press. This was a source of income 
for Yiddish writers because the Agency paid them honoraria.79 As editor of one 
of the Agency’s partners, Smolar received an invitation to come to Moscow to 
celebrate the 50th anniversary of the 1917 Bolshevik Revolution.80 However, 
the invitation was cancelled following Smolar’s trip to Israel in March 1967. 

The problem was that Smolar went to the twentieth jubilee of Kol-Haam 
(meaning in Hebrew the same as Folks-shtime—“People’s voice”), which was a 
communist newspaper, but since the 1965 split in the Israeli communist move-
ment it had been an organ of the “revisionist” New Communist List (Rakah) 
formed in opposition to the dogmatically pro-Soviet Israeli Communist Party 
(Maki). During a meeting with a group of Israeli journalists Smolar posited 
that, in the current political climate, his newspaper remained for Polish and 
Soviet Jews the only link with the outside world.81 In the end, the trip, initially 
approved by the Polish authorities, was denounced as an ideologically harmful 
act that revealed Smolar’s Zionist mindset.82 The atmosphere created after the 
June 1967 war in the Middle East made Smolar’s “wrongdoing” more conse-
quential, especially as in the first days of the conflict Folks-shtime did not rely 
on the Polish and Soviet news agencies and reported Israel’s decisive victory 
and its acclaim by the world Jewry. This disobedience provoked condemnation 
from the Polish authorities.83

78	 Papers of Paul (Pesach) Novick, YIVO Archive, RG 1247, File 265, “Smolar, Hersh.”
79	 See, for example, Mordechai Altshuler, Briv fun yidishe sovetishe shraybers ( Jerusalem: 

Hebrew University, 1979), 433.
80	 Smolar, “Zikhroynes fun gevezene redaktorn fun yidish tsaytungen in Poyln,” lamed-zain.
81	 “Hersh Smolyar, redaktor fun Varshe ‘Folks-shteme’ bagrist in Yisroel,” Forverts, March 13, 

1967, 8.
82	 Anatol Laszczyński, “Sprawa redaktora naczelnego ‘Fołks-Sztyme’ Grzegorza Smolara na tle 

wydarzeń lat 1967–1968,” Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego 3, no. 2 ( July 1995–
June 1996): 131–152.

83	 Anat Plocker, “Zionists to Dayan”: The anti-Zionist Campaign in Poland, 1967–1968. Ph.D 
dissertation (Stanford, CA: Stanford University, 2009), 41, 69, 75–76.



196 Gennady Estraikh

1968 and Later

Polish Jewish life, recreated in the first years after the liberation from German 
occupation, looked like an oasis compared with the Soviet wasteland. 
Significantly, the organizational structure of Jewish life in communist Poland 
resembled that in the Soviet Union of the 1920s and early 1930s. This con-
trasting picture between the post-Stalinist Soviet Union and Poland on the 
one hand and between Poland before and Poland after 1968 on the other hand 
helped create a separate mythology for Polish Jewish communist activities.

According to that narrative, such people as Smolar followed Leninist 
norms in their work in national policies, whereas Josef Stalin and Poland’s 
postwar Communist leader Władysław Gomułka formed hostile, anti-Leninist 
environments. 

In 1968, in the wave of the Polish authorities’ sweeping removal of 
“Zionist” intellectuals and apparatchiks, Smolar found himself being punished 
by the authorities. In March he lost his job, and in April lost his party member-
ship.84 He wrote to Gomułka recalling sententiously his experience of writing 
to Lenin nearly half a century earlier when as a young worker in Kyiv he had 
faced a time of great personal difficulty—and Lenin’s secretary had answered 
him.85 Adoration of Lenin and Leninism remained an important part of his 
outlook even after the collapse of the Polish experiment of Jewish life and the 
dramatic changes in his own life. 

In 1970 he was allowed to go to Paris on the invitation of Dora Teitelboim, 
a Yiddish poet. His sister Esther, married to the Yiddish writer Benyomin 
Shlevin, also lived in Paris. Smolar’s wife, a well-established historian in Polish 
academia, did not follow him nor their sons, active participants in 1968 student 
protests who were arrested in Poland and later settled abroad. In 1971, Smolar 
moved to Israel and lived there until the end of his life, working tirelessly on 
writing books which recounted his rich experiences.86 He also made changes to 
his previously published works. Thus, in his revised book, Sovetishe yidn hinter 
geto-tsoymen (1985, called Fun Minsker geto in 1946),87 he deleted the reference 
to the inspiring and leading roles of Stalin and Ponomarenko in organizing the 

84	 Piotr Smolar, Mauvais juif (Paris: Équateurs, 2019), 123–128.
85	 Marci Shore, “‘If We’re Proud of Freud . . .’: The Family Romance of ‘Judeo-Bolshevism’,” 

East European Politics and Societies 23, no. 3 (2009): 307–308.
86	 Laszczyński, “Sprawa redaktora naczelnego ‘Fołks-Sztyme’ Grzegorza Smolara na tle 

wydarzeń lat 1967–1968,” 134.
87	 It was translated into English as The Minsk Ghetto: Soviet-Jewish Partisans Against the Nazis 

(New York: Holocaust Library, 1989).



197Hersh Smolar

anti-Nazi resistance.88 Some of his former comrades were unhappy with the 
version of the events in his memoirs and even compared him with “a righteous 
person in a fur coat” referring to a Hassidic parable about things one can do in 
freezing cold: build a fire to warm many people or wrap oneself in a fur coat.89 
No doubt, the memoirs are self-serving and not always reliable. For all that, 
his literary legacy provides a unique informative insight into, and a hindsight 
evaluation of, the bygone world of Jewish communists in the Soviet Union and 
Poland. 

In December 1969, not long before leaving Poland, Smolar wrote a letter 
to the editors of the Parisian communist Yiddish newspaper Naye prese (New 
press) reassuring them of his loyalty to communism.90 Publishing the minutes 
of the November 1961 meeting, Vergelis added a footnote to Smolar’s words 
“We will not make any ideological compromises.” The footnote read: “In the 
coming years, following his moving from Poland to Israel, H. Smolar backed 
off from his extreme ideological position and went to the other extreme of 
anti-communism.”91 In reality, he remained loyal to communism as he under-
stood it and, at the same time, rejected the ideology practiced in the Soviet 
Union and its Polish satellite. 

All in all, despite leaving the Soviet Union in 1946, Smolar remained a 
significant presence in Soviet Jewish life for over two decades. The newspa-
per under his editorship had a relatively sizable readership in the Soviet Union 
and functioned as an important, sometimes sole outlet for Soviet authors. He 
also played a historical role in exposing Stalinist crimes against Jewish cultural 
figures. It was painful for him to learn that some Soviet authors of anti-Zion-
ist books described him as a profiteer in the ghetto rather than a resistance 
fighter. However, later publications gave his heroic reputation back to him.92 
Contemporary historians recognize Smolar’s paramount role in the resistance 

88	 Franziska Exeler, “Reckoning with Occupation: Soviet Power, Local Communities, and the 
Ghosts of Wartime Behavior in Post-1944 Belorussia” (PhD thesis, Princeton University, 
2013), 362.

89	 See Der tsadik in pelts.
90	 “Farvos mir hobn nisht gemakht far im keyn reklame…,” Naye prese, July 29–30, 1975, 3–4.
91	 “Gekirtster protokol fun dem tsuzamentref mitn hoypt-redaktor fun der Varshever tsay-

tung ‘Folks-shtime’ Hersh Smolyar,” 65. See also Aron Vergelis, A vort afn ort: polemishe 
notitsn [Supplement to Sovetish heymland, nos. 6–7, 1984] (Moscow: Sovetskii pisatel, 
1984), 47–48.

92	 See, for example, Emanuil Ioffe, “Eto bylo v Minskom getto,” Belaruskaia dumka 10 
(2018): 45–51. 



198 Gennady Estraikh

groups formed in the Minsk ghetto.93 His three books written and published 
in Israel—Vu bistu khaver Sidorov? (Where are you, comrade Sidorov?, 1975), 
Fun ineveynik (From inside, 1978), and Oyf der letster pozitsye, mit der letster 
hofenung (On the last position, with the last hope, 1982)—are a must-read (in 
original Yiddish or in Hebrew translation) for students of Soviet and Polish 
Jewish history in the twentieth century. 

93	 See, in particular, Barbara Epstein, The Minsk Ghetto 1941–1943: Jewish Resistance and Soviet 
Internationalism (Berkeley, CA: University of California Press, 2008); Evgeny Finkel, “The 
Phoenix Effect of State Repression: Jewish Resistance during the Holocaust,” The American 
Political Science Review 109, no. 2 (2015): 339–353.


